Meminta dariNya

Kita meminta drp Allah apa yg kita mahu, Allah memberikan kpd kita apa yg kita perlu! “Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yg telah ditetapkan Allah bg kami. Dia lah Pelindung yg menyelamatkan kami, & (dgn kepercayaan itu) maka kpd Allah jualah hendaknya orang-orang yg beriman itu bertawakal”
[Al-Taubah 9: 51]
Sesuatu yg patut difikirkan dari ayat di atas, memberi aku kesedaran bahawa kadang2 apa yg kita inginkan bukanlah sesuatu keperluan buat kita....

Doa mengajar kita memaksudkan apa yg kita minta. Agar dgn doa itu, akhirnya hanya dirinya & Allah yg benar2 tahu, sejauh mana permintaan itu disungguhkan. “Bila ...kamu berdoa, maka hendaklah dia menekadkan apa yg diminta & jgnlah sekali2 berkata: Ya Allah jika Engkau mahu, berikanlah kpdku apa yg kuminta. Sesungguhnya tiada suatu permintaan pun yg berat bg Allah utk menunaikannya”- Bukhari & Muslim.
Kesimpulan yg aku fahami dari hadith ini, kita seharusnya ikhlas dlm berdoa & bersungguh2 dalam berdoa... semuga doa kita semua dimakbulkan oleh Yang Maha Esa.

Comments

Popular Posts