IKHLAS DLM PERBUATAN

"Orang yang melakukan kebaikan kepada orang lain dan pada suatu waktu mengungkit akan kebaikannya itu"... adakah itu ikhlas?

Really i dunno how to handle a person like this.... when i believe that all these while it was really a honest and sincere action by the person... suddenly it was mentioned & i was reminded by the good deeds he/she did... i really feel sad and pity the person.

Hilangkah segala pahalanya??? I dunno, but i believe that bila kita melakukan kebaikan dan seandainya kita melakukannya dengan ikhlas & mengharapkan pembalasan dari Allah, pasti kita tidak akan mengungkitnya atau menyebutnya lagi. Sesuatu perbuatan itu kalau ikhlas kerana Allah, pasti kita tidak akan menghitungnya lagi, kita serahkan saja kepada Allah untuk mengadilinya. Tapi bila disebut-sebut & diungkit-ungkit berulang kali, tentulah amat rugi, tanpa disedarinya rupanya segala kebaikan yg dilakukan itu mengharapkan pembalasan dari sesama manusia, dihargai sesama manusia, dipandang tinggi & dihormati. 

I am reminding myself, not to be that kind of person, that is way, i will never do anything for people if i am in need to be recognized, remembered and hoping something in return. Because i am scared if i would remind people of my good deeds and all the supposedly keikhlasan gone into the drain.

IKHLAS DALAM PERBUATAN, BUKAN DGN MENGHARAPKAN BALASAN DARI SESAMA MANUSIA, BUKAN JUGA MENGHARAPKAN DIHARGAI, DIHORMATI TAPI HANYA MENGHARAPKAN KEREDHAAN ALLAH TAALA.

Comments

Popular Posts