MENGAPA SUKAR UNTUK BERISTIQAMAH
Mengapa Sukar Untuk Beristiqamah? (Renungan) | Kini masing-masing dalam mood beraya. Syawal pula sudah menjelma, kini ramadhan pula sudah pun melabuhkan tirainya. Masih terbayang di mata kemeriahan ibadah pada bulan Ramadhan. Masjid dan surau dipenuhi dengan para jemaah yang beriktikaf, mengerjakan solat secara berjamaah, bertadarus dan sebagainya. Syawal pula disambut dengan laungan takbir yang bergema di seluruh pelusuk negara tanda kemenangan menundukkan hawa nafsu di sepanjang bulan Ramadhan.
Namun, suatu persoalan yang perlu dijawab ialah sejauh manakah komitmen untuk beristiqamah dan meneruskan kesinambungan ketaatan pada Allah pada bulan-bulan yang datang selepas Ramadhan?
Sudah menjadi adat dan kebiasaan dalam masyarakat
kita untuk berlumba-lumba menunaikan ibadah pada bulan Ramadhan, tetapi
apabila berlalunya Ramadhan, segala amal ibadah yang dilakukan terus
ditinggalkan begitu sahaja. Amalan yang dilakukan itu adalah
seumpama pepatah yang menyatakan ‘macam hangat-hangat tahi ayam’. Kalau
dahulunya masjid dan surau dipenuhi oleh para jamaah, kini ia kembali
lengang. Kalau pada bulan Ramadhan, boleh dikatakan setiap hari kita
membaca al-Quran, namun kini al-Quran sudah tersimpan rapi di dalam
almari.
Dalam bulan Ramadhan, masyarakat kita berlumba-lumba untuk bersedekah,
namun apabila berlalunya bulan tersebut ramai yang kembali menjadi
bakhil. Kalau dalam bulan Ramadhan, puasa dapat dilaksanakan selama
sebulan, tapi apabila datangnya Syawal, puasa enam hari pun amat berat
untuk dikerjakan, sedangkan semua maklum tentang ganjaran ‘puasa enam’
sebagaimana dalam hadis nabi SAW yang bermaksud: ’Barang siapa yang
puasa pada bulan Ramadan, kemudian diikuti puasa enam hari pada bulan
Syawal (ganjarannya) adalah seperti puasa setahun penuh’. (Hadis Riwayat
Imam Muslim). Persoalannya, mengapakah sukar sangat untuk beristiqamah dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah?.
Seorang ulama salaf ditanya tentang
mereka yang bersungguh-sungguh dalam ibadahnya pada bulan Ramadhan
tetapi jika Ramadhan berlalu mereka tidak bersungguh-sungguh lagi dalam
mengerjakan ibadah, lalu beliau menjawab: ’seburuk-buruk golongan adalah
yang tidak mengenal Allah secara benar kecuali di bulan Ramadhan
sahaja, padahal orang soleh adalah mereka yang beribadah dengan
bersungguh-sungguh di sepanjang tahun’. Dalam hal ini, Sheikh Yusuf
al-Qaradawi telah menyatakan : ’Jadilah hamba Allah, bukannya hamba Ramadhan’.
Meneruskan ibadah serta beristiqamah
melaksanakannya setelah berlalunya Ramadhan menandakan diterimanya
amalan soleh yang dikerjakan, kerana apabila Allah Ta’ala menerima
amalan seseorang hamba, pasti Dia menolong hamba tersebut dalam
meningkatkan perbuatan baik selepasnya. Sebahagian cerdik pandai
mengatakan : Pahala amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya.
Justeru, sesiapa yang dikatakan mengerjakan kebaikan adalah dilihat
berdasarkan kebaikan yang ada sesudahnya. Sesiapa yang
mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan kebaikan lain, maka
hal itu merupakan tanda terkabulnya amalan pertama. Demikian
pula sebaliknya, jika seseorang melakukan suatu kebaikan lalu diikuti
dengan yang buruk atau tidak beristiqamah dalam melaksanakannya, maka
hal itu merupakan tanda tertolaknya amal yang telah dibuat.
Bukan sekadar itu, malahan kalau
diperhatikan sikap dan tabiat dalam masyarakat kita khususnya masyarakat
Melayu Islam, maka akan didapati bahawa mereka hanya akan menghormati
tempat-tempat atau masa-masa tertentu sahaja. Sebagai contohnya,
kedapatan mereka yang terpaksa menghadiri perbicaraan di Mahkamah
Syariah, maka akan dipakai pakaian yang sopan dan menutup aurat. Akan
tetapi, apabila keluar sahaja dari perkarangan mahkamah, maka aurat
kembali didedahkan. Begitu juga ’trend’ mengadakan upacara akad nikah di
masjid.
Kelihatan pengantin dan tetamu yang hadir
akan berpakaian menutup aurat ketika berada di dalam masjid. Namun,
apabila selesai sahaja upacara akad nikah dan masing-masing sudah keluar
dari masjid, maka persoalan aurat sudah dilupakan. Apakah
mereka menyedari bahawa Allah yang mengawasi gerak-geri dan perbuatan
manusia bukan sahaja melihat telatah manusia di dalam masjid dan di
bulan Ramadhan, bahkan Allah mengawasi seluruh perbuatan manusia pada
setiap masa dan tempat?!
Justeru, menjadi suatu kewajipan kepada
kita untuk kembali bermuhasabah dan menilai sejauh manakah kefahaman
dalam melaksanakan perintah Allah. Sekiranya amalan yang dilakukan itu
tidak disandarkan kepada ilmu pengetahuan serta kefahaman yang cukup,
maka dibimbangi amalan baik yang dilakukan itu tidak dikira sebagai
ibadah di sisi Allah, sebaliknya ia merupakan ’adat’ semata-mata.
Budaya ikut-ikutan tanpa ilmu dalam masyarakat perlu dibanteras dan
ditangani segera kerana ia merupakan salah satu faktor penghalang kepada
‘istiqamah’ dalam pengabdian diri kepada Allah SWT.
Istiqamah merupakan sesuatu yang
amat sukar, namun ia amat bermakna dalam kehidupan seseorang kerana
ganjaran bagi mereka yang beristiqamah dalam melaksanakan amalan soleh
ialah syurga. Firman Allah dalam surah al-Fussilat ayat 30
bermaksud: “Sesungguhnya orang yang menegaskan keyakinannya dengan
berkata: “Tuhan Kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap teguh di atas
jalan yang betul (beristiqamah), akan turunlah malaikat kepada mereka
dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): “Janganlah kamu bimbang
(dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah
kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh
syurga yang telah dijanjikan kepada kamu”.
Nabi SAW telah ditanya oleh seorang sahabat: “Wahai Rasulullah! Katakanlah kepadaku satu perkataan tentang Islam yang aku tidak perlu bertanya kepada orang lain”. Rasulullah SAW. bersabda: “Ucapkanlah ‘aku beriman kepada Allah’ kemudian beristiqamahlah.”
(hadis riwayat Muslim). Keimanan dan istiqamah ini akan menatijahkan
keselamatan dari segala bahaya dan memperolehi keredhaan Allah dengan
memperoleh nikmat dan kurniaan syurga daripada Allah. Nas-nas al-Qur’an
dan al-Sunnah jelas menyatakan bahawa iman meliputi aqidah yang benar,
amalan hati seperti keinginan kepada kebaikan dan membenci kejahatan,
dan perbuatan anggota fizikal seperti solat, zakat, haji, menolong orang
lain dan sebagainya.
Keteguhan dalam keimanan akan menentukan
ketepatan dalam amalan-amalan iaitu dengan mengikhlaskan diri kepada
Allah serta melakukannya menurut petunjuk Rasulullah SAW. Amalan-amalan
ini akan menjadi lebih sempurna apabila dilakukan dengan penuh istiqamah
dan dilaksanakan secara berterusan. Halangan-halangan yang
berlaku kepada seseorang tidak akan menyekatnya dari terus mengabdikan
diri kepada Allah baik ketika sakit atau sihat, senang atau susah,
dalam perjalanan atau di tempat sendiri. Istiqamah merupakan tanda
kesempurnaan amalan seseorang mukmin dan ia merupakan sesuatu yang amat
besar nilainya.
Melayukini.net -
Walaupunsesukar mana pun istiqamah, kita hendaklah berusaha
melaksanakannya demi memperoleh keredhaan Allah dan mengecapi
kebahagiaan yang abadi di akhirat kelak. Memang benar, istiqamah dalam
diri bukanlah satu perkara yang mudah, namun sekurang-kurangnya kita
perlu berusaha untuk ke arah yang lebih baik dari sebelum ini.
DIPETIK DARI http://melayukini.net/2012/08
Comments