Di Manakah Tempat Kita Di Sisi Allah Taala





A gud fren, Sofi called me this morning.....talking to her always gives me a new perception about life. Whenever we talked, it is always about faith, sins, death and life after death. It is always like dat between us and another fren of mine, Shila....somehow when one of us get carried away by this life in this world, we will definitely receive a call from anyone of us.....its like Allah Taala sending one of us to remind each other....and i am so blessed having this two frenz.


Today, we were discussing about kiamat, sebab she received an email saying that in 2012 the whole world will be destroyed.....and are we ready to face it???.....I told her....the kiamat definitely akan datang, like it or not....2012 or 2030.....if there is a date for that.....but how about our death, why are we looking at 2012 when we are not sure pun lg, selamat ke kita balik dari keje petang nanti.....ataupun mungkinkah selepas asar nanti kita akan diusung ke tanah perkuburan.....nak menghadapi kiamat? Bagaimana menghadapi seksaan kubur?.....luaskah kubur ku, atau gelapkah kubur ku.....Adoi.....dugaan yang Allah turunkan kat dunia ni pun tak sanggup kita hadapi dan terasa amat terseksa dalam menanganinya, inikan pulak seksaan di alam kubur.....bersediakah aku.......Ya Allah.....


Tapi....most of the time....mengapa kita tidak takut dalam melakukan dosa??? Apakah kerana balasan dosa itu tidak dapat dilihat oleh mata kasar??? Ataukah mata hati yg telah diliputi jelaga dosa, sehingga kebenaran itu jauh dari kesedaran???


"Hati yang sihat melahirkan takwa, iaitu pengabdian kepada Allah s.w.t. Takwalah yang membezakan kedudukan seseorang hamba pada sisi Tuhan. Semakin tinggi darjat ketakwaan semakin hampir seorang hamba dengan Tuhannya. Semakin rendah darjat takwa semakin hampir seseorang dengan daerah kehaiwanan. Jika takwa tidak ada jadilah manusia itu haiwan yang pandai berfikir dan berkata-kata."

Comments

Popular Posts